Alle
West-Vlaamse gemeentes hebben een Techniekacademie.
Zie reportage
FOCUS-WTV
In heel wat
West-Vlaamse gemeenten is de Techniekacademie weer
opgestart. Dit keer ook in Beernem, Bredene, Damme, De Haan,
Jabbeke, Kortemark, Staden, Zuienkerke.
Zie reportage
FOCUS-WTV
De start van
de Techniekacademie periode september-december werd
aangekondigd op
Radio 2
We zijn reeds
met een 200-tal techniekmentoren die op vrijwillige basis
zich met volle 'goesting' inzetten bij de Techniekacademie.
Er was een startavond
bij Explorado Oostende.
De
STEM-academie vergroot de technische geletterdheid
bij de jongeren - reportage
'Ingenieur in beweging'
Colloquium "STEM-scholen"
in het secundair onderwijs
in aanwezigheid met minister Crevits
De Techniekacademie ontving een cheque
van
€ 750 vanwege
IE-net
(ingenieursvereniging) bij de opstart van de eerste Techniekclub
in Vlaanderen.
Lees hier de
motivering.
partner ABC-engines -
januari 2020 - klik hier voor hun visie
partner ACTEMIUM -
december 2019 - klik hier voor hun visie
partner TECJOBZ -
november 2019 - klik hier voor hun visie
partner VIND! -
september 2019 - klik hier voor hun visie
partner Elekti - december 2018 - klik
hier voor hun visie
schenking Ventec - oktober 2018
partner Logi-Technic - augustus 2018 - klik
hier voor hun visie
schenking Grandeco - oktober 2015
- zie
persbericht
21 december 2018
6 miljoen euro voor Techniek en Wetenschappen
Techniek
en
wetenschap
is in
opmars.
STEM-academies
schieten
overal
te lande
als
paddenstoelen
uit de
grond en
het
aantal
studenten
bij
verschillende
STEM-opleidingen
(Science,
Technology,
Engineering
en
Mathematics)
in het
hoger
onderwijs
zit in
stijgende
lijn. Op
alle
onderwijsniveaus
worden
daarom
inspanningen
gedaan
om STEM
een meer
duidelijke
plaats
te
geven.
In het
basisonderwijs
worden
stap
voor
stap
alle
leraren
opgeleid
om zijn
of haar
leerlingen
warm te
kunnen
maken
voor
techniek
en
wetenschap.
Voor het
eerst
zullen
leerkrachten
ook
stage
kunnen
lopen in
een
STEM-academie.
In het
technisch
en
beroepsonderwijs
is nood
aan
moderne
machineparken
of
keukeninfrastructuur.
Om die
uitdagingen
aan te
gaan
voorziet
Vlaams
minister
van
Onderwijs
Hilde
Crevits
in 6
miljoen
euro.
In veel
gemeenten
worden
vandaag
techniekacademies
en
junior-techniekacademies
ingericht.
Zo
kunnen
leerlingen
al van
jonge
leeftijd
proeven
van
techniek
en
wetenschap.
De
noodzaak
aan
technisch
geschoolde
mensen
is dan
ook
groot.
Om de
passie
voor
techniek
en
wetenschap
al van
jongs af
aan op
te
pikken,
moeten
ook de
leerkrachten
goed
geschoold
zijn.
Leerkrachten,
onderzoekers
en
scholen
gaan
samen op
zoek
naar
manieren
om
techniek
en
wetenschap
op een
laagdrempelige
manier
aan de
leerlingen
uit te
leggen.
Leerkrachten
basisonderwijs
op stage
in
STEM-academie
Er
worden
al
verschillende
stappen
gezet om
leraren
vertrouwd
te maken
met
techniek
en
wetenschap.
We
zorgen
ervoor
dat alle
lerarenopleidingen
in
Vlaanderen
daar
meer
aandacht
aan
besteden.
Leraren
uit het
basisonderwijs
zullen
nu voor
het
eerst in
het
kader
van een
bijscholing
stage
kunnen
volgen
in een
STEM-academie.
En er
wordt
werk
gemaakt
van
specifiek
STEM-lesmateriaal
voor het
basisonderwijs,
de
eerste
graad
secundair
onderwijs
en de 2de
en 3de
graad
technisch
en
beroepsonderwijs.
In
totaal
wordt
hiertoe
in
845.000
euro
voorzien.
Ruim 5
miljoen
euro
voor
technisch
en
beroepsonderwijs
Niet
enkel in
het
basisonderwijs
is de
noodzaak
aan
techniek
en
wetenschap
groot.
Ook in
het
technisch-
en
beroepsonderwijs
is er
een
grote
noodzaak
aan
investeringen
om
up-to-date
te
blijven.
Goed
technisch
onderwijs
vraagt
modern
lesmateriaal.
Bijna
68.000
leerlingen
volgen
in 373
scholen
les in
studierichtingen
als
auto,
bouw,
chemie,
grafische
communicatie
en
media,
hout,
koeling
en
warmte,
land- en
tuinbouw,
mechanica-elektriciteit,
textiel
en
voeding.
Om de
technische
scholen
die deze
studierichtingen
aanbieden
te
ondersteunen,
investeert
Vlaams
minister
van
Onderwijs
Hilde
Crevits
voor de
tweede
maal 5
miljoen
euro in
extra
werkingsmiddelen.
Concreet
kunnen
scholen
daarmee
nieuw
werkmateriaal
aankopen
zoals
zaagmachines,
draaibanken,
lasinfrastructuur
of
warmtepompinstallaties
en
labo-infrastructuur.
Ook
inhoudelijk
wordt
het
technisch-
en
beroepsonderwijs
versterkt.
Met het
project
InnoVET
(Innovatie
in
Technisch
en
Beroepsonderwijs)
komt
innovatie
en
samenwerking
met
bedrijven
meer in
de
kijker.
De
samenleving
is in
volle
evolutie
en het
is
belangrijk
om
voldoende
oog te
hebben
voor
vernieuwing
en
creativiteit.
InnoVET
zorgt
voor een
overzichtelijk
menu van
op de
klas- en
bedrijfsvloer
uitgeteste
lesmaterialen.
Concreet
zijn er
al tal
van
voorbeelden
te
vinden
van
innovatie
in het
onderwijs.
Zo zijn
de
SOLAR-zonnewagens
van de
KULeuven
een mooi
voorbeeld
van hoe
onderwijs
en
nieuwe
technologie
kunnen
samengaan.
Maar ook
het
energielabo
voor de
ontwikkeling
van
energiezuinig
systemen
in het
VTI in
Torhout
zet
innovatie
hoog op
de
agenda.
De
Regionale
Technologische
Centra (RTC)
zullen
de beste
voorbeelden
die in
dit
verband
al
beschikbaar
zijn in
de
scholen
verzamelen
en
uitbreiden
tot een
breed
menu van
uitgetest
innovatief
materiaal
dat
onmiddellijk
beschikbaar
wordt
voor de
leraar
in de
klas.
Hiervoor
is in
eerste
instantie
voorzien
in een
budget
van
165.000
euro.
Vlaams
minister
van
Onderwijs
Hilde
Crevits:
“STEM is
al
enkele
jaren
aan een
opmars
bezig.
Dat zien
we aan
de vele
techniekacademies
die er
zijn en
de
stijging
van het
aantal
studenten
in
STEM-opleidingen
in het
hoger
onderwijs.
Goed
technisch
onderwijs
vraagt
om
modern
lesmateriaal
en goed
geschoolde
leerkrachten.
Zo
zullen
leerkrachten
basisonderwijs
voortaan
stage
kunnen
volgen
in een
STEM-academie
en wordt
er
voorzien
in ruim
5
miljoen
euro
extra
werkingsmiddelen
voor het
beroeps-
en
technisch
onderwijs.
Door te
investeren
in
technologische
uitrusting
die ook
op de
arbeidsmarkt
gebruikt
wordt,
zullen
scholen
hun
leerlingen
nog
vlotter
dan
vandaag
voor de
arbeidsmarkt
kunnen
voorbereiden.
Dit zal
niet
alleen
zorgen
voor een
globale
versterking
van de
school,
voor een
steviger
band
tussen
school
en
bedrijf,
maar ook
en
vooral
voor een
betere
opleiding
voor de
leerling.”
LOGI-TECHNIC SCHAART ZICH ACHTER DE
TECHNIEKACADEMIE
GENT
– Het bedrijf Logi-technic, met een filiaal in Gent,
ondersteunt de Techniekacademie door zeventien van
haar medewerkers ter beschikking te stellen als
techniekmentoren. Dit past perfect binnen de
filosofie ‘Hire for Attitude, Train for Skill’ van
het technical outsourcing bedrijf, dat nog meer wil
inzetten op de verdere ontwikkeling van de eigen
Logi-technic Academy.
De Techniekacademie organiseert in 79 deelnemende
gemeenten specifieke sessies waarin 4000 kinderen
uit het 5e en 6e leerjaar kennis maken met
houtbewerking, mechanica, elektriciteit,
elektronica, programmeren, chemie en bouw. Bezieler
Rik Hostyn: “Studies hebben uitgewezen dat je
kinderen best zo vroeg mogelijk voor techniek
motiveert. Wij willen vooral de natuurlijke
interesse van kinderen in techniek levendig houden
en hun technische talenten opwaarderen, en maken zo
eigenlijk ook promotie voor een technische
loopbaan.”
Logi-Technic levert techniekmentoren
De groepen worden telkens begeleid door twee
techniekmentoren. Eén van de bedrijven die
zich enthousiast achter de Techniekacademie
scharen, is Logi-technic, gespecialiseerd in
technical outsourcing. Sinds eind september
vaardigt het maar liefst 17 techniekmentoren
af naar de Techniekacademie.
“Daar hangt een voorgeschiedenis aan vast”, zegt
Sarah Craeymeersch, HR Learning & Development
Manager. “In 2012 zijn we gestart met de
Logi-technic Academy, die we nu nog veel meer gaan
boosten. Met de Academy gaan we uit van ‘Hire for
Attitude, Train for Skill’. We zullen, naast onze
ervaren technici, meer op zoek gaan naar nieuwe
mensen met potentieel, die over een zekere
technische basis beschikken, maar vooral over de
juiste attitude, motivatie en leervermogen
beschikken.”
Verantwoord ondernemen
De medewerking aan de Techniekacademie past voor
Logi-technic perfect binnen dit verhaal. “Onze
techniekmentoren zijn trots op hun métier. Het is
fantastisch om te zien hoe enthousiast ze aan de
sessies beginnen.” De Logi-technic-medewerkers doen
dit tijdens hun betaalde werkuren, wat voor
Logi-technic een financiële investering en een
aangepaste werkplanning inhoudt. “Maar het is een
investering die we graag doen”, benadrukt Sarah
Craeymeersch. “We verwachten daar geen onmiddellijke
return van, maar het past binnen onze visie op
maatschappelijk verantwoord ondernemen.”
Langetermijnsamenwerking
“Wat ons betreft, is dit de start van een
langetermijnsamenwerking met de
Techniekacademie. Bovendien zien wij het als
een interessante opstap naar het
introduceren, volgend jaar, van eigen
trainers en opleidingsmateriaal binnen onze
Academy. Mogelijk voelen onze huidige
techniekmentoren zich hiervoor wel geroepen,
en intussen doen ze flink wat
‘lesgeverservaring’ op.”
Vlaams
minister Philippe Muyters (N-VA) wil in elke
gemeente een STEM-academie, waar kinderen van 8
tot 12 kunnen proeven van wetenschap en
techniek.
De
uitvinders van morgen spelen nu gewoon in uw
straat. Het is een kwestie van kinderen warm te
maken voor wetenschap en technologie. Daarvoor
kijkt Vlaams minister van Werk en Innovatie
Philippe Muyters (N-VA) uitdrukkelijk naar de
STEM-academies. Volgens de meest recente cijfers
bereikten de honderd academies in 2016 zo’n
260.000 jongeren. Muyters wil er nu eentje in
elke Vlaamse gemeente.
Slaapkamer beveiligen
Zo’n
STEM-academie kun je vergelijken met een
kunstacademie, maar dan met hamers,
schroevendraaiers en robots. Elke woensdagmiddag
komen geïnteresseerde kinderen een paar uur
langs om zich over een probleem te buigen. ‘Ze
bekijken dan hoe je bijvoorbeeld je kamer kunt
beveiligen met een alarm’, zegt
Rik Hostyn,
coördinator bij de Techniekacademie,
die in West- en Oost-Vlaanderen de lessen op
poten zet. ‘Daarvoor heb je elektriciteit nodig.
We geven de kinderen de nodige uitleg en laten
hen dan hun eigen systeem maken.’
De
kinderen kunnen aan de slag met hout, metaal,
elektriciteit, bouwmaterialen, chemie en
robotica. Les krijgen ze van vrijwilligers. Dat
kan een leerkracht, een student of zelfs iemand
uit het bedrijfsleven zijn. ‘Studies wijzen uit
dat als je jong in aanraking komt met wetenschap
en technologie, je dan op latere leeftijd
makkelijker kiest voor een opleiding tot
ingenieur’, zegt Hostyn. ‘We koppelen altijd een
bedrijfsbezoek aan de academie. Het is
belangrijk dat kinderen zien hoe het er in een
modern bedrijf aan toegaat en wat de
knelpuntberoepen zijn.’
Tekort
op arbeidsmarkt
‘Wetenschap is belangrijk voor Vlaanderen en zal
alleen maar belangrijker worden’, zegt Muyters.
‘We kampen nu al met een tekort aan technische
profielen op de arbeidsmarkt. We moeten zo veel
mogelijk mensen die wetenschappelijke richting
uit krijgen.’
Het
Nieuwsblad - De Standaard - 28/08/18
KORTRIJK - De
industrie schreeuwt om technisch geschoolden. De
hogeschool Vives organiseert kampen techniek.
Minister Hilde Crevits (CD&V) bracht woensdag
een bezoek aan één van die kampen.
Rik Hostyn van de
Kortrijkse hogeschool Vives staat op met techniek en
gaat ermee slapen. Als geen ander pleit hij voor het
verspreiden van techniek bij jongeren. Dat bedrijven
in de regio tot 3.000 euro beloven voor wie een
technicus aanbrengt, sterkt hem alleen in zijn
gedrevenheid om zijn vak te verspreiden. Het nieuwe
STEM dat veel scholen invoerden, is volgens hem een
eerste stap in de goede richting.
science technology, engineering en maths”, legt
Hostyn uit. “Daar waar de meeste studiegebieden
stabiel blijven bij de inschrijvingen van hogeschool
Vives merken we dit jaar dat er bij onze
STEM-opleidingen een stijging is van 21 procent in
het studiegebied Industriële Wetenschappen en
Technologie (IWT). Ook het aantal ingeschreven
meisjes bij IWT stijgt. Dat zijn verheugende
vaststellingen maar het kan natuurlijk beter. Daarom
bieden we zowel leerlingen als leerkrachten kampen
of bijscholingen aan.”
Hilde Crevits (CD&V) bezocht woensdag
dergelijk LEGO Education Camp.
“Wetenschapsrichtingen in het secundair onderwijs
zitten in de lift, en dat is mede te danken aan de
vele initiatieven rond STEM”, zegt Crevits.
“Tijdens de
zomervakantie organiseren we een STEM-kamp in het
nieuwe Maaklab van de campus Kortrijk”, zegt Hostyn.
“Kinderen genieten tijdens één van die kampen van
Techniek en Taal. Na het proefproject van vorige
zomervakantie gaan we er ten volle voor.”
De vier kampen
vinden plaats in de nieuwe Lego Education Innovation
Studio van hogeschool Vives. Kinderen krijgen vier
workshops voorgeschoteld: het programmeren van
robots, creatief zijn en ontwerpen via de
lasercutter, tot slot de workshops sport en spel en
spelenderwijs Engels. Dit kadert helemaal in het
STEM-actieplan van de Vlaamse overheid met als doel
meer technologische en exact wetenschappelijke
profielen aan te trekken.
Wetenschapsrichtingen in secundair onderwijs in de
lift (BELGA - aug 2017)
Wetenschapsrichtingen in het secundair onderwijs
zitten in de lift, en dat is mede te danken aan de
vele initiatieven rond STEM (Science, Technology,
Engineering & Mathematics), zoals de Techniek
Academie. Dat heeft Vlaams minister van Onderwijs
Hilde Crevits (CD&V) woensdag gezegd tijdens een
bezoek aan zo'n initiatief in Kortrijk, namelijk de
Lego Education Lab.
Wetenschap en
wiskunde nemen aan populariteit toe in het secundair
onderwijs. In de tweede graad secundair onderwijs
waren er in het schooljaar 2012-2013 18.794
leerlingen die kozen voor "Wetenschappen", voor
komend jaar zijn dat er 20.714. In de derde graad is
dat aantal over dezelfde periode aangedikt van
12.421 tot 14.239 leerlingen voor "Wetenschappen-Wiskunde".
"Wetenschappen" en "Wetenschappen-Wiskunde"
verstevigen daarmee hun koppositie in het lijstje
van populaire studierichtingen.
Volgens de
minister is dat onder meer te danken aan de
verschillende STEM-initiatieven buiten de
schooluren, zoals ze er woensdag eentje bezocht in
Kortrijk. Ze ging een kijkje nemen in een STEM-kamp
waar kinderen van 8 tot 14 jaar kunnen genieten van
een kamp Techniek en Taal. Maar ook de Techniek
Academies zitten in de lift. Enkele jaren geleden
waren er nog maar dertien deelnemende gemeentes in
West-Vlaanderen, nu zijn dat er al 73, waaronder
alle West-Vlaamse gemeentes en enkele Oost-Vlaamse
gemeentes, goed voor een bereik van 2.400 jongeren.
"Steeds meer
jongeren kiezen bewust voor een STEM-richting in het
onderwijs. Het beroepsonderwijs blijft een beetje
achter en ook meisjes vinden nog moeilijk hun weg
naar die richtingen. Nochtans is er in Vlaanderen
een hoge vraag naar technisch geschoolden en zijn
veel leerlingen snel werkzeker", aldus Crevits. Ook
hogeschool Vives, die zijn schouders steekt onder
tal van STEM-activiteiten, merkt een toenemende
intersse in hun hogeschool. "Daar waar de meeste
studiegebieden stabiel blijven bij de recente
inschrijvingen merken we dat er een stijging is van
21 procent nieuwe studenten bij het studiegebied
Industriële Wetenschappen en Technologie, zelfs
meisjes", stelt directeur Joris Hyndrickx.
recente studie bij de
VDAB: Werkzoekende schoolverlaters in Vlaanderen
Hooggeschoolden vinden
het gemakkelijkst werk. Het technisch onderwijs biedt de
beste opstap naar werk bij de middengeschoolde
schoolverlaters.
Even goed bereidt het TSO voor op hoger onderwijs, bij
voorkeur een professionele bachelor in hetzelfde vakgebied
STEM in het hoger
onderwijs
Iets meer dan 1 op 5 afgestudeerde proffesionele bachelors volgde
een STEM-opleiding.
Anders dan in het secundair onderwijs bieden deze
opleidingen globaal een betere aansluiting met de
arbeidsmarkt dan niet-STEM. Er zijn echter duidelijke
verschillen tussen mannen en vrouwen. 45% van de mannelijke
bachelors volgde een STEMopleiding en doet daar duidelijk
zijn voordeel bij in de zoektocht naar een job.
Bij de vrouwen ligt het aandeel STEM beneden 10% en biedt
deze keuze geen voordeel in het vinden van een job. Vrouwen
kiezen ook hier nog volgens traditionele patronen en zijn
vooral terug te vinden in de Zorg, Onderwijs en Sociaal
werk. Wie er de prognoses van het Planbureau op naleest kan
moeilijk beweren dat er geen toekomst zit in deze sectoren.
Verdere inspanningen zijn nodig om meer studenten toe te
leiden naar een STEM-opleiding in de professionele bachelor,
te beginnen met de bijna 5.000 ASO’ers die ieder jaar de
school verlaten.
De arbeidsmarkt van morgen heeft hen meer dan nodig.
Bij de masters komen bijna 3 op 10 schoolverlaters op de
arbeidsmarkt met een STEM-diploma. Dit aandeel wijzigt
omzeggens niet de laatste 2 jaar. Ook bij de masters ligt
het zwaartepunt van de STEMgediplomeerden bij de mannen maar
de vrouwen doen het hier met een aandeel van 16% STEM toch
beter dan bij de bachelors. In dit niveau speelt de vaak
‘fysieke handicap’ of andere vooroordelen die gelden voor
vrouwen op niveau secundair onderwijs niet meer mee. Vrouwen
die zich aangetrokken voelen tot technologie moeten hier
absoluut niet onderdoen voor hun mannelijke collega’s. De
arbeidsmarkt omarmt hen allebei met hetzelfde enthousiasme!
Halen de mannen zeer duidelijk voordeel uit een STEMmaster
dan maakt het voor vrouwen weinig uit of ze al of niet een
STEM-opleiding volgden. Zij vinden in de beide gevallen even
makkelijk aansluiting met de arbeidsmarkt.
Heeft de toekomstige arbeidsmarkt behoefte aan meer STEM?
Als we mee willen zijn met de innovaties die zich in snel
tempo ontwikkelen zeker wel. Ook hier zijn zeker bijkomende
stimuli nodig om twijfelaars over de streep te trekken en om
de studiekeuze reeds in een vroeg stadium op het goede spoor
te zetten. Met het inzetten van techniekcoaches in het
basisonderwijs en het opzetten van STEM-academies heeft het
STEMplatform alvast een stap in de goede richting gezet. Het
werk is echter verre van af.
De VDAB verwacht de
komende jaren een toenemende vraag naar uitvoerende
technici.
Technisch
talent blijft het grootste tekort
VDAB lijst knelpuntberoepen 2015
Crisis of geen crisis, in Vlaanderen zijn er altijd
beroepen waarvoor er moeilijk geschikte kandidaten
gevonden worden. Een te klein aantal afgestudeerden
in bepaalde studierichtingen of onvoldoende
competenties bij de arbeidsreserve kunnen mogelijke
oorzaken zijn.
Arbeidsmarkt schreeuwt om technisch geschoold
personeel
De knelpuntenlijst 2015 verschilt op enkele punten
van die van 2014. Structureel blijft de lijst echter
bijna identiek aan die van voorgaande jaren of zelfs
decennia. Nog steeds schreeuwt de arbeidsmarkt om
technisch geschoold personeel. Zeker nu de
vergrijzing toeslaat, blijft het tekort aan
onderhoudsmecaniciens, technici, tekenaars en
ingenieurs acuut. Zolang we er niet in slagen om
wetenschap, techniek en wiskunde populair te maken
bij jongeren en hun ouders, zullen de technische
beroepen de knelpuntenlijst blijven domineren.
Vanaf 2015 brengt VDAB ook de hardnekkige
knelpuntberoepen in kaart. Dit zijn beroepen die we,
op basis van onze cijfers, beschouwen als de
zwaarste knelpuntberoepen. Van deze beroepen kunnen
we ook behoorlijk zeker zijn dat ze ook de komende
jaren op de knelpuntenlijst zullen blijven staan.
Het zal niet verbazen dat op deze deellijst
voornamelijk technische beroepen terug te vinden
zijn. Technisch getalenteerde jongeren die op de
arbeidsmarkt alle kansen willen krijgen, weten
waarvoor ze moeten kiezen.
Techniek en wetenschap opnieuw populair in Vlaamse
scholen
ONDERWIJS - De
nieuwe hype in het Vlaamse onderwijs?
Jongeren zijn opnieuw meer geïnteresseerd in
wetenschap en techniek. ASO-scholen bieden
met de optie STEM een antwoord op de vraag van vele
scholieren.
05.05
2015
STEM (science,
technology, engineering and mathematics)is
momenteel heel populair in het Vlaamse
onderwijs. Scholen bieden het vooral aan als
een alternatief voor het vak Latijn.
Jongeren die cognitief sterk zijn, willen
vaak een uitdaging, maar zijn nog erg
beperkt in het aantal keuzes. Sommige
leerlingen hebben niet altijd een aanleg
voor talen, maar juist voor wetenschap. De
optie STEM is voor deze scholieren een goed
alternatief.
Rik Hostyn van hogeschool VIVES coördineert
mee de Techniekacademie en
is lid van de STEM-academie.
‘Momenteel staan er meer dan 40.000
vacatures open voor stemgerichte
opleidingen. Met de techniekacademie
bereiken we op dit moment zo'n 2.000
scholieren en op deze manier kunnen we
jongeren motiveren en hen zo helpen om een
bloeiende loopbaan te ontwikkelen.'
De nadruk ligt vooral op probleemoplossend
denken, maar scholen kunnen hun programma
vrij invullen. Het gaat vaak om praktische
zaken bijvoorbeeld het maken van een
periscoop of leren programmeren..Met
deze maatregel wil de overheid het tekort
aan afgestudeerden in wetenschappelijke en
technische richtingen zoals bijvoorbeeld ICT
wegwerken.
Ook vrijetijdsbesteding speelt een rol
Maar ook in hun vrije tijd krijgen jongeren
de kans om met STEM in contact te komen.
Hierbij spelen lokale organisatoren en
gemeentebesturen een belangrijk rol, maar
ook grotere instanties geven het goede
voorbeeld. Zo is Technopolis coördinator van
de STEM-academie en heeft het Vlaamse
doe-centrum de opdracht gekregen om
subsidies te verdelen aan diverse
initiatieven.
Annelies van Horenbeek is projectmedewerker
educatie bij Technopolis en vertelt ons iets
meer over de stijgende populariteit. ‘Het is
eigenlijk een combinatie van factoren die
ervoor gezorgd heeft dat techniek en
wetenschap opnieuw populair is bij
jongeren. Zo heeft de Vlor in 2011 een
adviesrapport opgesteld waar duidelijk werd
gemaakt dat er meer aandacht moest komen
voor deze sector. De regering heeft hier op
zijn beurt gevolg aan gegeven en lanceerde
het STEM-actieplan dat op zijn beurt
geresulteerd heeft in het STEM-platform. Het
ene versterkt dus het andere wat resulteert
in de boost waar we nu mee te maken
krijgen.’
Robots van
Lego, een mysteriebox en limonade uit proefbuis
Een
zestigtal 10- tot 12-jarigen krijgt vanavond, in
het bijzijn van minister van Onderwijs Hilde
Crevits (CD&V), een diploma van de
Techniekacademie Torhout. Van januari tot april,
op woensdagnamiddag en vrijdagavond, werkten ze
aan zes projecten die elk een ander vak
besloegen: mechanica en kunststofverwerking voor
het maken van een voederhuisje, chemie bij het
bereiden van limonade en snoepjes, elektriciteit
bij het schakelen van LED-lampjes, elektronica
bij het bouwen van een nachtklok, houtbewerking
bij het in elkaar knutselen van een mysteriebox
(een doos die op ingenieuze wijze opengaat) en
robotica en informatica bij het programmeren van
een robot, gemaakt van Lego Mindstorms en
bestuurd met een tablet.
Hogeschool VIVES staat in voor het lesmateriaal
en de techniekmentoren. ‘Dat zijn leerkrachten
uit het lager en secundair onderwijs,
gepensioneerde leraars en studenten die hiervoor
vrije tijd opofferen’, zegt Rik Hostyn.
De Standaard - 9 mei 2016
De Standaard 21/01/16
Het Nieuwsblad - 21/01/16
De jonge wetenschappers
en techneuten in wording, in het gezelschap van
hun mentoren, schepen van onderwijs Eddy
Debruyne (CD&V) en zijn collega Frederik Sap
(Open VLD), bevoegd voor onder andere IT en
Communicatie en mensen vanuit het bedrijfsleven.
Hooglede - In
zaal Den Akker in Hooglede vond woensdag één
april de laatste les plaats van de Techniek
Academie. “Ze zijn leergierig, enthousiast en
hunkeren nu al naar een vervolg”, klinkt het bij
de mentoren.
De Techniek Academie is een organisatie van de
Vives Hogeschool in samenwerking met het
gemeentebestuur en bedrijfspartners. In de
gemeente Hooglede kende de lessenreeks meteen
succes, want binnen de kortste keren, waren er
twee groepen jongeren ingeschreven. Doelgroep
waren leerlingen van het vijfde en zesde
leerjaar.
De eerste groep van 20 jongeren, kwam in zaal
Den Akker aan bod van 13.30 tot 15.30 uur en een
tweede groep van 17 jongeren, kon er aan de slag
van 16.00 tot 18.00 uur.
Zes technische projecten
Twaalf weken lang waren de jongeren in de ban
van wetenschap en techniek. “Het was de
bedoeling om de kinderen bepaalde aspecten van
techniek bij te brengen”, vertelt mentor en
begeleider Kurt Vanryckeghem. “Gedurende die
twaalf weken, maakten de leerlingen op een
aangename manier, kennis met zes technische
projecten.”
De zes verschillende projecten waren:
Informatica (lego mindstorm, computergestuurde
lego), Chemie (badzout, haargel, douchegel),
Elektronica (elektronische deurmat),
Elektriciteit (bibberspiraal), Hout (periscoop)
en Mechanica (memobord). Aan de lessenreeks was
ook een bedrijfsbezoek gekoppeld. De eerste
groep trok naar Deceuninck Plastics in Hooglede,
waar de jongeren ondergedompeld werden in de
wondere wereld van het vervaardigen van plastiek
en afgeleiden.
“We werden daar heel hartelijk ontvangen met een
drankje”, vertelt Kurt Vanryckeghem. “Na wat
uitleg en een film, bezochten we het bedrijf. De
kinderen mochten een pennenhouder maken en
profielen testen op hardheid. Ze zagen ook hoe
profielen aan elkaar gelast werden. Als
verrassing mochten ze een toertje maken met een
heftruck.”
De tweede groep jongeren trok op bedrijfsbezoek
naar Fraxinus en DD Automation in Roeselare,
waar ze onder andere machines maken voor het
bedrijfsleven, alsook elektrische
bekabelingskasten. Beide bedrijfsbezoeken
verliepen zeer vlot en de jongeren waren verrast
en keken verbaasd naar de technologische
mogelijkheden die ze ere te zien kregen.
Mentoren
“De kinderen waren leergierig en enthousiast”,
klinkt het bij de mentoren. “Als mentor en
begeleider, was het echt leuk om met deze jonge
mensen om te gaan. Zij zijn trouwens de
toekomst.”
De mentoren hebben een
Facebookpagina opgericht met de naam:
Techniekacademie Hooglede. Daar vind je tal van
foto’s. De mentoren (begeleiders) van dienst
waren: Deline Terryn (Gits), Anne Vanderper
(Hooglede) en Kurt Vanryckeghem (Hooglede).
Op 23 juni 2015 krijgen de kinderen ook een
diploma. Deze officiële diploma-uitreiking vindt
plaats in zaal Den Akker, onder toezicht van
enkele leden van het gemeentebestuur,
organisatie, bedrijfspartners en mentoren. En
uiteraard zijn ook de ouders van de deelnemende
jongeren welkom.
De
techniekacademie is - zoals hier in Izegem -
overal een succes
Izegem -
Tijdens de budgetbesprekingen op de
provincieraad stelde provincieraadslid Kurt
Himpe (N-VA) uit Izegem voor om het initiatief
van de Techniekacademie vanuit de provincie te
ondersteunen vanuit economisch standpunt.
'De Techniekacademie is een overrompelend
succes', stelt provincieraadslid Himpe. 'Dit
schooljaar wordt in 56 van de 64 West-Vlaamse
steden en gemeenten een Techniekacademie
georganiseerd. Intussen hebben nog twee
bijkomende gemeenten ook al een aanvraag
ingediend voor het volgende schooljaar. 1.680
kinderen uit het vijfde en zesde leerjaar van
het lager onderwijs krijgen gedurende meer dan
40.000 uur via de Techniekacademie de kans om te
proeven van techniek en wetenschap.'
'Op dit ogenblik steunt de provincie het
initiatief via een subsidie voor projecten
flankerend onderwijs', aldus Himpe die voorstelt
om de ondersteuning te verschuiven van het
beleidsdomein onderwijs met Carl Vereecke (Open
VLD) als bevoegd gedeputeerde naar Jean de
Bethune (CD&V) die als gedeputeerde bevoegd is
voor economie.
Argumenten
Volgens Himpe zijn er drie argumenten. 'De
doelstellingen inzake economie en
streekontwikkeling en het concept van de
Techniekacademie zijn zeer sterk gelinkt waarbij
beroepscompetenties vergroot worden. Daarnaast
wordt onze provincie geconfronteerd met een
groot tekort aan technisch geschoold personeel
en door leerlingen de kans te geven te proeven
van techniek en wetenschap bestaat de kans dat
ze een beter gemotiveerde studiekeuze maken en
een technische of beroepsopleiding geen tweede
of derde keuze wordt, maar een duidelijke eerste
keuze.'
'Dat is in het voordeel van de bedrijven die met
deze problematiek kampen en ook duidelijk het
nut inzien van de Techniekacademie. In elke stad
of gemeente waar de Techniekacademie
georganiseerd wordt, is er een financiële
ondersteuning van lokale bedrijven', gaat Himpe
verder.
Provincieraadslid Kurt Himpe riep de deputatie
op om deze verschuiving intern te bekijken.
Gedeputeerde Jean de Bethune stelde dat hij het
voorstel genegen is en er zeker bereidheid is om
de voorgestelde piste grondig te bespreken.